• 100% Privacy waarborg
  • Persoonlijke advies
  • ISO-gecertificeerd lab
  • Eenvoudig zelf afnemen
  • Assistentie & Support

De winter is het moment om Vitamine D in de gaten te houden

Miljoenen Nederlanders hebben een tekort aan vitamine D. En nog veel meer hebben geen optimale spiegel. Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar het belang van vitamine D en wetenschappers zijn tot de conclusie gekomen dat deze vitamine D van enorme waarde is de voor onze gezondheid.  Zo zijn er veel verschillende soorten patiëntengroepen onderzocht en is een duidelijk verband direct dan wel indirect met vitamine D tekorten of in ieder geval geen optimale spiegel. Het is dan ook niets voor niets dat  de Gezondheidsraad Nederlanders middels campagnes informeert om te zorgen voor voldoende inname vitamine D. 

Zonlicht nodig voor de aanmaak van vitamine D

Inname u leest het goed. In de natuur zijn we afhankelijk van zonlicht voor de aanmaak van vitamine D in de huid. In Nederland echter hebben we structureel tekort aan voldoende zonuren om een optimale vitamine D spiegel te kunnen opbouwen, en zelfs zo weinig dat tekorten in Nederland veel voorkomen. Met de kennis die er nu bestaat over vitamine D loopt onze gezondheid dus onnodig risico, en bovendien wordt de  preventieve werking van een optimale vitamine D spiegel zo niet benut. Immers een tekort vergroot de kans op veel gezondheidsproblemen, maar een optimale spiegel heeft een omgekeerd effect, het verkleint de kans op een hele hoop gezondheidsproblemen.

DNA speelt een belangrijke rol in vitamine D behoefte

Naast een verminderde blootstelling aan zonlicht spelen ook genetische factoren een rol. In een drie jaar durend onderzoek onder 33.000 proefpersonen is aangetoond dat er 3 genen zijn die een duidelijke invloed hebben op het vitamine D niveau van een individu. Europeanen met ongunstige genen hebben gemiddeld een 40% lager vitamine D niveau dan mensen met gunstige genen. De kans is dus groter dat de mensen met ongunstige genen een vitamine D tekort ontwikkelen.

Tegenwoordig kunnen we een persoonlijk genetisch profiel opstellen waarin deze risicopunten aan het licht komen. Indien er genetisch gezien een risico is om een vitamine D tekort te ontwikkelen kunnen we er voor kiezen om de vitamine D spiegel te meten in het bloedbeeld. Ons bloed geeft namelijk de actuele status van het vitamine D niveau weer, waar genetica vooral kijkt naar de aanleg. Bloedonderzoek en genetisch onderzoek combineren is erg gunstig om risico’s in kaart te brengen en vervolgens te monitoren of de risico’s zich tot een acuut probleem ontwikkelen. Bijsturen met lifestyle veranderingen en in dit geval met vitamine D supplementen is dan zeer gunstig.

Halen we voldoende vitamine D uit zonlicht?

Een zomerse dag is ideaal voor een goede dosis vitamine D. Een halfuur met de huid in de zon op een zomerse dag maakt wel 250 mcg aan, meer dan 3 keer de toegestane dosering in supplementvorm. Dergelijke doseringen zijn ideaal om een optimale spiegel te behalen. Het probleem is dat we dergelijke doseringen frequent moeten krijgen, en iedere dag wel wat zonlicht. Vitamine D hoopt zich namelijk in het lichaam op, er wordt een reserve opgebouwd. Maar hier wordt wel door het lichaam uitgeput. Bij onvoldoende nieuwe aanmaak door zonlicht daalt de vitamine D spiegel  met de tijd en zo kan er op den duur een tekort of geen optimale spiegel ontstaan. En dan loopt u onnodig risico. Na de zomer is er steeds minder zon, opmerkelijk is dat men ook steeds minder goed in hun vel gaat zitten, en einde van het jaar gedurende de koude, maar vooral donkere dagen zijn er griepepidemieën. Het zou de kou zijn die dit veroorzaakt, maar wetenschappers geven aan dat dit komt dat  de reserves vitamine D die zijn opgebouwd in de zomer zijn uitgeput, en de donkere dagen geen opbouw verzorgen. Dit in de wetenschap dat vitamine D de activator is van ons immuunsysteem. Zie het als de sleutel van een auto om contact te maken met de motor.   

Tegenwoordig zijn er supplementen op de markt die hierin voorzien. Neem een vitamine D supplement met tenminste 25 mcg vitamine D3 (best opneembare vorm) en bij voorkeur verwerkt in een olie. Vitamine D is in vet oplosbare olie en wordt daarom beter opgenomen.

U kunt uw vitamine D aanleg in uw DNA laten met onze DNA lifestyle onderzoeken.

Ga naar DNA onderzoeken

Wil u meer informatie over vitamine D suppletie neem dan contact op met:

Drs. Mischa Kremer

Directeur  

m.kremer@perfecthealth.nl



 

 

 

 

 

 

  • Vraag informatiepakket aan

    Vraag hier uw informatiepakket aan.

    * Alleen voor artsen en therapeuten.